Agora ve školách – rozvoj demokratických kompetencí mladých lidí
Věk:
- 11 až 14 let
- 15 a více let
Využití:
- formální vzdělávání
- neformální vzdělávání
Metodika s názvem Agora ve školách - rozvoj demokratických kompetencí mladých lidí, vznikla v rámci stejnojmenného, téměř dvouletého projektu. Ten si, jak už název napovídá, kladl za cíl rozvoj kompetencí k demokratické kultuře nejen ve třídě a ve škole, ale i v životech jednotlivých žáků. Demokracie je alfou a omegou práce Agory. V našich projektech se zaměřujeme na podporu demokratických procesů s cílem zlepšit komunikaci a spolupráci mezi občany a radnicemi, vzbudit zájem o věci veřejné, rozšířit občanské povědomí mladých a vést je k aktivním občanským postojům, podpořit rozvoj demokracie a obecně přispět ke zvýšení politické kultury v České republice i zahraničí. Přenést demokracii do třídy jsme se pokoušeli na šesti pražských základních a středních školách pomocí dvou vzdělávacích programů, které byly v rámci projektu vytvořeny. První vzdělávací program Komunikace a kritické myšlení přinesl témata jako třídní klima, komunikace, mediální gramotnost, práce s kontroverzními tématy i umění debaty a diskuze. Druhý vzdělávací program Aktivní občanství a participace se více zaměřoval na aktivity s tematikou aktivního občanství, politických procesů a participace nebo dobrovolnictví mladých lidí. Předkládaná metodika tvoří výběr těch nejzajímavějších a nejefektivnějších aktivit z obou programů. Do projektu se zapojilo šest odlišných druhů škol v průběhu dvou pololetí, od státních a soukromých gymnázií, přes základní školu a střední odborné školy, až po expediční alternativní školu. To nám tak umožnilo aktivity i celý program přetvářet a zkoušet v různých kolektivech. Vlastní vzdělávací programy probíhaly jak formou projektových dní, tak v rámci jednotlivých hodin. Stejně tak lze podle potřeb školy, učitelů a studentů nakládat i s předkládanou metodikou. Aktivity je možné spojovat a tvořit z nich delší projektové celky, případně lze vyzkoušet jen část z nich v rámci běžných pětačtyřiceti minutových vyučovacích hodinách. Pro možný rozkvět demokratických kompetencí se nám, jak v průběhu vzdělávacích programů, tak v průběžných reflexích i závěrečných evaluací studentů a učitelů, ukázala jako klíčová nezbytnost životodárné půdy a vlídného klimatu jako podmínky sine qua non takovýto typ vzdělávání pěstovat. Tato podmínka je metodickým klíčem pro práci s aktivitami a definujeme ji pod názvem „Demokratická kultura ve škole“. Bez ohledu na to, zda se jedná o gymnázium či technické učiliště, jedna věc je vždy stejná - tou je zvědavost, kterou můžeme probudit u žáků, pokud je bereme jako partnery, aktivně se zajímáme o jejich názory a dáváme jim možnost volby. Věříme v demokratický přístup k fungování třídy a školy s přesvědčením, že pokud se demokracie stane součástí prostředí ve třídě, ovlivní pozitivně celou společnost.
Vydalo:
---
Rok vydání:
2023